четвъртък, 7 април 2016 г.

ПЕТТЕ ФАЗИ НА КОМПЕТЕНТНОСТ














1.Неосъзната некомпетентност
Индивид който не знае как да направи нещо и не разпознава дефицита от неспособности. На този етап индивидът не смята за необходимост да бъде обучен и да развие знания. Липсва  разбиране за собствената некомпетентност и важността на новите знания, преди да започне обучението. Продължителността на тази фаза зависи от стимулите за обучение. Ако средата не го стимулира да се обучава, то индивида престоява в тази фаза на неосъзната некомпетентен дълго.
2.Осъзната некомпетентност
Макар индивидът да не знае кое как се прави, той или тя осъзнава дефицита от умения и знания, както и стойността на знанията необходими за попълване на дефицита. Грешките в тази фаза могат да бъдат част от процеса на учене.
3.Осъзната компетентност
Осъзната компетентност е когато индивидът разбира и знае кое как да го направи. Обаче демонстрирането на умения и знания изисква от него концентрация. Задачите се разделат на стъпки в тяхното изпълнение. При учене се изисква последователно и концентрирано следене на процеса по стъпки.
4.Несъзнателна компетентност
Индивид който има дълга практика и използва умения които са му станали като “втора природа” изпълнявайки задълженията си с лекота. Като резултат умението може да се съчетае с друга задача. Индивида може да учи и други на това умение, но предаването на умения зависи от това как и кога е бил учен.
5.Просветена компетентност – осъзната компетентност на несъзнателната компетентност 
Индивидът е усъвършенствал физическите качества на високо и ефективно ниво при което не се изисква съзнателност, внимание и концентрация. Вместо това уменията се проявяват инстинктивно и съзерцателно (като изпълнени от външен наблюдател) с минимално усилие и максимално качествено. Индивида може да обясни динамиката и характера на физическите си умения. С други думи той разбира напълно какво, кога, как и защо се използва умението и какви са неговите възможности в сравнение с прилагането на други умения в същата ситуация.
Като допълнение към това той е в състояние да преобрази мисловно и да отрази физически себе си (да се наблюдава от страни) и да разбере постигнатото и изучи начини за постигане, които изискват минимални усилия. Бидейки напълно разбрал способите и начините за постигане на уменията и резултатите той е в състояние да обучава на умения другите и да интегрира динамиката от умения за постигане на нужното ниво на цялостна компетентност. Следователно той е в състояние да обучи други по начин, който е ефективен и с максимални резултати към дадени обстоятелства.

http://ggeorgiev.aba.community/
+359894512331